2007-07-08 Hem-Hudiksvall

555 km - Snitthastighet 81 km/h

Dagboksanteckningar

Här börjar äventyret med resan till Nordkap. Den nordligaste punkten på den europeiska kontinenten. Den enda farbara punkt så högt upp någonstans på jorden egentligen. Den ligger jämförelsevis i norra kustbandet mot ishavet i Sibirien och norr om Alaska på den amerikanska kontinenten. Vi har golfströmmen att tacka för att vi kan göra denna resa i vår nyinköpta Jaguar.

Vår resa började klockan 8 på morgonen efter att ha stuvat in allt vi behövde i bilen. Vi hade med oss allt och lite till som kunde tänkas behövas på turen. Allt var noga förberett. Klockan 10 lämnade vi vår katt Lillan på Lövnäs kattpensionat strax utanför Örebro. Hon har här tillgång till att vistas ute i bur vilket jag tror hon kommer att uppskatta. Vi fortsatte vår resa och och åt lunch utmed vägen strax efter Örebro. En utsökt kycklingfilé med vitlökspotatis. Efter det blev det transportsträcka till Hudiksvall där vi ankommer klockan 17 till Vandrarhemmet vid Malmbadens camping. Vi fick rum nummer 8 längst bort i korridoren. Två sängar och ett litet bord är allt som finns. Vi bar in allt från bilen vilket var ganska omfattande eftersom vi ännu inte fått någon struktur på vår packning. Rummet blev plötsligt fullt. Efter en lång dags körning försökte jag vila och sova en liten stund. Vid 19-tiden åkte vi in till centrala Hudiksvall för att äta middag. Det var bara två-tre restauranger öppna och vi valde ”Hot-Chili” som var en Thai-kinakrog. Vårrulle och fläsk i curry för mig och en oätlig Pekingsoppa och nudlar till Elaine. Nästa gång vi kommer till Hudiksvall väljer vi säkert ett annat matställe…. Vi strosade runt i stan och var nere vid hamnen där vi fann en kinarestaurang som såg avsevärt bättre ut. Vid 9-tiden var vi tillbaka på vandrarhemmet och tog en promenad ner till stranden. Säkert underbart för barnfamiljer en solig sommardag. Till rummet och sova. DET HAR ÖSREGNAT HELA DAGEN.

Tillbaka

Vandrarhemmet i Hudiksvall

Elaine bäddar upp
Jag kallade henne ankomstmaskinen

Och jag vilar efter körningen