2007-07-10 Lövånger-Övertorneå

374 km - Snitthastighet 77 km/h

Dagboksanteckningar

Vi vaknade klockan 8 av väckarklockan. Vi var tvungna att stiga upp för vi hade betalat för frukost som serverades till klockan 9. Mycket medioker och sista gången som vi inte käkade vår egen frukost. Elaine surfade lite Xinhuanet-nyheter och så tog vi lite fotografier på miniatyrhusen utanför restaurangen. Kyrkbyn, som är en av tre-fyra stycken bevarade i Norrland, kommer från den tiden det var kyrkplikt. Eftersom familjerna fick färdas långt för att komma till kyrkan på kyrkhelgerna byggde varje familj ett litet hus där de kunde bo. Vi packade och gav oss av vid 11-tiden. Det blev transportsträcka upp till Haparanda med stopp för att köpa 4 musik-CD för att få annat än Radio Norrbotten i bilen. Vi gjorde en avstickare till Pite Havsbad. En gigantisk anläggning som var absolut fullpackad med tröstlösa semesterfirare i regnet. I Haparanda parkerade vi vid torget och var lite obeslutsamma om vis skulle stanna eller fortsätta. Vi gick in på Stadshotellet som var nästan fullbokat och hon rekommenderad oss Turistbyrån som var gemensam för Haparanda och Torneå och låg på den finska sidan. Det var mycket folk i rörelse för vädret var dåligt och alla passade på att besöka IKEA som låg vid infarten, med ordinarie klunga av bihang som Ö&B, Elgiganten etc. Tanten på hotellet lät riktigt stolt på rösten när hon sa: ”Vi har faktiskt IKEA här nu”. På turistbyrån kunde dom bara rekommendera Kukkolaforsen som låg ett par mil norrut. Vi gav oss av och tittade på denna breda, långa fors som låg i Torne Älv. Det var riktigt vackert. Där hade dom kulturvecka så det var stört omöjligt att få logi och hon sa att det nog var svårt söderöver så vi for norrut mot Övertorneå. En ny svensk-finsk turistbyrå på rekommenderade ”Holiday Village” som var kombinerad camping/stugby. Vi åkte dit och hyrde oss en stor mysig fullutrustad stuga 50 meter från Torne älv. Efter att vi packat upp gick vi en sväng och begav oss sedan till restaurangen för middag. Grillad lax till Elaine och plankstek till mig. Sedan blev det lite TV och Elaine plöjde igenom alla broschyrer hon plockat. Vi somnade efter midnatt.

Fotnot (08-05-17) I Övertorneå ligger centralt en vacker fastighet som tydligen ägs av ett högerextremt parti som på fasaderna hade en massa förtäckta rasistiska slogan. Vi hade redan bokat vårt boende då men hade jag sett detta innan hade jag aldrig ens stannat där. Än idag tänker jag på detta och det ger en lite fadd bismak av resan.

Tillbaka

Vandrarhemmet i Övertorneå med Torne älv utanför fönstret

Dagboksskrivande och färdplanering..

..alla broschyrer studeras..

..och sedan blir det sängen.