2007-07-12 Alta-Nordkap-Alta

483 km - Snitthastighet 74 km/h

Dagboksanteckningar

Elaine vaknade redan vid 6-tiden och kom ner till mig. Vi är inte vana att sova i våningssäng. För första gången under resan behövde vi inte packa ihop för vi skulle ha stugan en natt till. Vi fyllde termosen med hett vatten till kaffet och styrde kosan mot resans mål NORDKAP. Det blev snudd på sträckkörning med några fotopauser. Vi åkte över ett mycket fascinerande fjällandskap innan vi kom fram till Porsangen, som är fjorden öster om vägen upp till Nordkap. Jag vet inte hur många Ohhh, Gud vad vackert, Ooooo vi sa under vägen men det var nog de ord vi använde mest i vår konversation. Första norgechocken fick vi när vi tankade på morgonen. 12.24 NOK/l för bensinen. Andra chocken var när vi kom fram till Nordkapstunneln som vi måste passera. Den kostade 192 NOK EN VÄG. Samma kostnad tillbaka och alternativen var noll. Tunneln i sig var spektakulär med sina 6870 m och 212 meter under havet. I mitten på tunneln passerade vi en cyklist som hade glidit ner de 212 metrarna till tunnelns botten men dessvärre hade lika många att ta sig uppför på andra sidan. Det var nog ytterligare 4-5 avgiftsfria tunnlar i varierande längd på vägen och alla hade rengaller vid mynningarna för att förhindra att renar sprang in i tunnlarna. Dagens renflockar var större än vad vi sett tidigare under resan och de gick ofta och betade vid sidan av vägen. Så fick vi då vår tredje chock när vi i dimman anlände till Nordkapsklippan för parkeringen där kostade 195 NOK PER PERSON I BILEN. Dimman låg tät men den skånska flickan i luckan sa att vädret växlar snabbt däruppe och att det var mycket bättre igår (kul information). Som tröst sa hon också att biljetten gäller i två dagar vilket var till föga glädje för ett par som hade alla sina grejor i en redan betald stuga 25 mil längre söderut. Vi gick in för att äta i restaurangen men ALLT var slut utom kycklingpasta och en bit Calzone som såg ut som den legat där sedan förra året. Jag kan ta en hamburgertallrik, försökte jag, men den var också slut. Det var väl tur för jag tror dom tog 149 NOK för den. Det blev två pasta som var hyfsad men ingen kulinarisk höjdpunkt vid resans mål. Vi köpte vykort och jag postade mina men Elaine hade glömt sin adressbok i stugan så hon fick posta 9 st vykort till sig själv för att få Norkapsstämpeln. Sedan får hon skriva och skicka dom i kuvert till släkten i Kina när vi är hemma. Efter detta gick vi ut i dimman och tog lite kort. Det var egentligen inte dimma utan molnen som låg så lågt. Plötsligt steg molnen en aning och vi fick några bilder med klippan och havet bakom, norrut rakt mot nordpolen. Elaine byggde ett stenröse, eller monument som hon kallade det, som får ligga kvar till något barn bestämmer sig för att göra likadant. Efter ett par timmar var vi nöjda och vände tillbaka mot vår stuga på Alta Camping. I Alta stannade vi och åt kinamiddag på en kinakrog vi sett när vi reste upp. Flickan som drev restaurangen var från Shanghai och hon och Elaine pratade länge och mycket. Det var väl inte så ofta som hon hade besök från Kina där uppe i Nordnorge. Vi var hemma vid 9-tiden, mätta och trötta. Elaine har kört sitt gymnastikprogram och så har vi laddat in och tittat på bilderna. Nu är klockan kvart i midnatt. Solen lyser starkt på huset utanför fönstret men locken börjar kännas tunga och det blir nu sängen för oss båda.

Tillbaka

Fläckvis med snö

Ödsligt fjällandskap

Frisk luft och frihet..

20 mil kvar

Fjälljaguar

Här kommer vi ner till Porsangen

Vägen utmed Porsangen upp mot Nordkap

Renflockar betade ofta utmed vägen

Tullen vid nordkapstunneln

En av tunnlarna

Fotografens bild på bild

Molnhöjden var nästan noll

Nu börjar vi närma oss. Vinterjackor på. Ca åtta grader ute

GPS:en vid målet, Nordkapsklippan

Inne i restaurangen

Klippan är över 300 meter hög

Elaines monument

Trollet hade peruk.

Parkeringen i dimman

Jaguar på äventyr

Denna skall jag nog få bort..

Bäst att rulla tilbaka igen

Berätta vad du sett häruppe..

Ryssarna var där som de flesta andra nationaliteter

Lika vackert på hemvägen

Renar bland molnen på åsen

Honningsvåg

Prislista tunneln

Infarten till tunneln

Den eviga passageraren och fotografen