2007-07-13 Alta-Karesuando

444 km - Snitthastighet 75 km/h

Dagboksanteckningar

Vaknade tidigt, packade och åkte vid 10-tiden. Det blev en otroligt vacker bilfärd utmed de nordnorska fjordarna från Alta till Skibotn. Än en gång blev det Ohhh, Gud vad vackert och Oooo som var konversationen. De djupblå fjordarna var omgärdade av höga snöklädda fjäll, vissa så höga som 1800 meter. En oförglömlig dag. Elaine hängde ut genom fönstret hela tiden och tog bilder. Det blev 192 stycken när jag laddade in dom efter dagens slut. Många blev missar med ett träd eller hus mitt i bilden men många blev fantastiskt bra. Vid Skibotn lämnade vi fjordarna och gav oss upp i fjällen för att efter ett kort tag passera in i Finland. Vi han med att käka dyr, trist campinglunch i Norge för våra sista NOK innan vi vi passerade in i ”Eurozone” Finland. Här åkte vi utmed Torne älv igen på finska sidan. Det finns inga vägar på den svenska sidan. Vid gränsstationen var vi bara 11 km från treriksröset men promenaden var för lång och utan guide valde vi att avstå. Vi körde ner till Karesuando där jag tidigare på dagen hade bokat ett rum på vandrarhemmet. Vid en kort ögonkast tycks Karesuando bestå av ett tiotal hus men det fanns en speciell kyrka, stort bibliotek, simhall, kommunhus m.m så det måste finnas fler hus gömda någonstans. Vi åkte in till affären som var Euroshopper.. Där köpte vi ett stycke rökt, saltad och torkad renbog (225:-/kg) som vi skall ha när vi kommer hem. Det fanns en skylt när vi åkte in i stan där det stod ”Eurosuando” (No comment).Tillbaka på vandrarhemmet samtalade jag med två par som var på väg till Lofoten. Dom var från Örebrotrakten och jag delade ut lite tips för deras resa. Senare kom det också ett par killar på väg söderut som varit på Nordkap som vi men de verkade vara milätare, så mycket och långt som möjligt på så kort tid som möjligt. Vägsträckor vi tyckt var så vackra var jobbiga för dem för dom var ”så kurviga”. Här åt vi faktiskt egen mat för första gången. Vi gjorde köttsoppa i köket på vandrarhemmet. Klockan är nu 23 och som vanligt ljust som mitt på dagen och sängen väntar. Framför oss ligger en natt med lite myggattacker. Var dom kom ifrån vet jag inte för det fanns inga i rummet när vi gick och la oss.

Tillbaka

Resan utmen fjordarna. Jag låter bilderna tala för sig själva.