DAGBOK FRÅN VÅR BÅTRESA


Elaine och jag köpte via internet en båt i Stockholm och tog den under 13 underbara septemberdagar från Stockholm genom Göta- och Trollhätte kanal ner till Göteborg. Båten är en 7.5 lång, 50 år gammal trädam som heter BUMSI. Hon heter BUMSI för att hon aldrig läcker när det är dags för sjösättning om våren. Alla har vi väl velat göra en kanalresa och jag kan definitivt rekommendera den. Det är en underbar naturupplevelse och ibland ligger kanalen mycket högre än jordbrukslandsakpet runt dig. 64 slussar och ett otal broar som skulle öppnas för att vi skulle kunna passera. BUMSI har en mast om cirka 5 meter så när vi skulle passera Slussbron i Vänersborg och jag ringde slussvakten över mobilen sa han från sin utsiktspost: Jag ser att du har en liten pinne där fram på båten men om du lägger till till höger innan bron så ligger det en såg där. Kapa ett par meter så behöver du inte ha problemet mer. Sedan öppnades bron.

Vi mötte så många trevliga och hjälpsamma människor under färden och hår följer vår logbok eller kanske snarare vår dagbok.

Onsdag 11 september

Testtur med båten en kort sväng och undertecknade av köpekontrakt sedan in till Hotell Continental där vi övernattade.

Torsdag 12 september

Proviantering och inköp av utrustning. Det behövdes sjökort, säkerhetsvästar, brandsläckare, sovsäckar och mat för resan. Klockan 13 var det färd ut till båten, som låg i Karlslunds Marina på Gålö, och installation av GPS. Elaine och jag installerad oss i båten och när GPS:en var på plats runt kl 18 satt vi på bryggan och pratade med ett par trevliga grannar. De första fyra bilderna på vår hemsida är tagna av dom och bilderna kom med post när vi var tillbaka i Beijing igen. Första natten i båten.

Fredagen den trettonde

Avfärd under ett sådant datum har nu definitivt fått mig av avstå från att tro på skrock. Klockan 8 gav vi oss iväg och vår granne stod och tog bilder. Jag var nervös för denna färd med all navigering och slussning men morgonen var underbar och sjön låg spegelblank. Vid 1-tiden började motorn spotta lite och vi beslutade att ankra upp och låta motorn svalna samtidigt som vi åt lunch. Jag ringde förre ägaren och han sa att vi förmodligen hade haft för högt varv på motorn för länge. Jag lärde mig senare under färden att hitta balansen mellan motorvarv och fart. Så ändade då dagen i Studsvik där vi lade till efter en ganska gungig dag när vi väl kom ut på öppet vatten. Distansen var 45 sjömil och vi satt i sittbrunnen på kvällen och talade med Ronny som var vänlig nog att låna ut sin förlängningskabel till oss så att vi kunde få värme i båten.

Lördag 14 september

Eftersom Elaine behövde handla månadsgrejor gick vi in till Oxelösund och då vi var trötta efter gårdagens tripp tog vi en middagslur. Sedan in till Centrum där vi beslutade oss för en hotellnatt på Hotell Ankaret. Vi handlade lite mer basvaror och gick och käkade på restaurang Polishuset som är det gamla polishuset i Oxelösund som numera är omgjort till restaurang. Till sängs kl 21 för att titta på en film men vi somnade båda direkt. Distans idag 13 sjömil. Efter att i 11 timmar ha stått och parerat vågorna under två dagar kändes det som om benen hade gjort work-out lika länge. Dom nästan vek sig när jag hoppade iland på bryggan.

Söndag 15 september

Frukost på hotellet, lite mer shopping och sedan ut till båten. Det var kulingvarning för våra farvatten så vi beslutade att ligga kvar en natt till för att invänta lugnare väder. Telefonen gick varm till min syster som kollande sjöväderrapporten på internet. Det var varmt, soligt och blåsigt men vi hade en latdag med läsning på akterdäck och jag fick tid att sortera tampar och annan utrustning som jag vill ha det. Distans idag 0 sjömil. Sov i båten.

Måndag 16 september

Vi var uppe kl 8 och gjorde en sista inköpsrunda in till centrum. Avfärd klockan 11 och vi förlorade en fender när vi gick. Den fastnade i Y-bommen när jag backade ut. 6 knop mot kanalen men efter 5 timmar började motorn spotta och därefter blev det 5 knop. Vi anlände till första slussen Mem vid 5-tiden och då var det bara att invänta morgondagens slussning. På eftersäsong slussar dom i 4 etapper genom kanalen med början klockan 8 varje morgonen. Vi skall slussa med Ponapé de nästkommade dagarna och det är en 12 meters segelbåt från Skottland med Ian och Delyth som skeppare. Spagetti och köttfärssås. Vattentemperatur 17 grader. Distans 36 sjömil.

Tisdag 17 september

Start vid första slussen klockan 8 och det gick utmärkt fast vi aldrig gjort det förrut. Slussvakten hjälpte till och följde oss sedan under hela färden denna dag i sin Volvo Amazon och öppnade broar och slussade. Vi hade 3 slussar till Söderköping och sedan 12 slussar till Norsholm. Strålande solsken och ett underbart landskap. I Norsholm betalade vi för kanalresan och de extra fendrar jag var tvungen att köpa och sedan tog vi oss över sjön Roxen vilket tog oss cirka 2 timmar. Resan ändade i Berg vid sextiden och där övernattade vi. Vattentemperatur 16.5 och distansen var 29 sjömil.

Onsdag 18 september

Så försov vi oss och hade bara 20 minuter att förbereda oss för första slussningen som är Bergs slusstrappa med 6 slussar på raken. Sedan hade vi en 2 timmars resa i underbart soligt väder och Elaine kunde göra frukost. Vi ändade upp i Motala och beslutade oss för att ligga kvar över natten innan vi tog Vättern och sa adjö till Ian och Delyth som fortsatte. Vi skulle nu slussa en dag efter dom. Vi handlade och åt plankstek på restaurang Etage. 22 slussar och 2 akvedukter och ett otal broar som skulle öppnas. Kl 22 efter sjöväderrapporten föll vi i djup sömn. Distans 21 sjömil.

Torsdag 19 september

Det var en lugn och solig morgon och vi vaknade vid 9-tiden. Vi handlade lite och gick ut på en spegelblank Vättern klockan 15. Vi kom till Karlsborg kl 18 och åt vätternröding på restaurang. Den var fantastiskt god. Vi hade nu köpt en 220-volts lampa så Elaine läste lite innan hon somnade. Dessvärre öppnade bron i vänteläget för slussning i Karlsborg så jag passade på att smita igenom och det visade sig ödesdigert nästa dag. Distansen blev 18 sjömil och i Vättern var det 16 grader.

Fredag 20 september

Vi gick klockan 8 till Forsvik där vi var tvungna att vänta till 10.30 för första slussningen för dom hade inte hittat vår båt vid vänteläget i Karlsborg. 2 små slussar idag varav en tog oss till högsta punkten 91.6 m och en liten på 2 dm som tog oss ner till Töreboda som var nästa anhalt. Här passade vi på att köra 4 tvättmaskiner, handla och åt varsin gigantisk Pizza där resterna räckte två dagar för oss. Nu fick vi sällskap av fyra killar från Göteborg som köpt båt i Motala och skulle slussa med oss nästa dag. Distans idag 25 sjömil.

Lördag 21 september

Idag har vi börjat slussa nedåt och gjort 19 slussar. Vi startade i svår morgondimma och sikten var stundtals ner till 50 meter, men kanalen är ju smal så det var bara att gå i mitten. Vid 11-tiden försvann dimman och gav oss ytterligare en av dessa soliga dagar. Vi gick med "killarna" ner till Sjötorp, som är sista slussen i Göta Kanal, där dom provianterade och vi fortsatte ut över en spegelblank Vänern mot Mariestad. Där behövde vi tanka och en vänlig man körde mig till en bensinstation för att fylla dunkarna eftersom det var slut på 98 oktan i sjömacken. Vi la till i gästhamnen och gav oss ut på stan och Elaine fick äta Älgfilé med enbärsgele för första gången på restaurang Buffalo. Distans idag slutade med 21 sjömil.

Söndag 22 september

Nu tog vi beslutet att det var dags för en hotellnatt igen. Det blev hotell Vänerstrand som bara låg ett stenkast från båten. Vi käkade köttsoppa på båten och hjälpte en norrman som backade in akterlinan i propellern. Han hade en gammal träbåt som vi och när linan försvann in under akterspegeln och vi fått in båten till kaj med lite hjälpande trossar klädde han av sig i bara kalsonger och hoppade i det 14-gradiga vattnet och försökte lösa knuten. Det blev att lyfta båten för honom nästa dag för den var för fastkilad. Distans 0 sjömil.

Måndag 23 september

Frukost på hotellet men innan vi kom iväg var klockan ganska mycket så vi hann bara köra "nästan hela Vänern" men var tvungna att ge upp målet Vänersborg och lägga oss i naturhamn eftersom det började bli mörkt. Pasta klockan 20 och sedan i koj. Distans 48 sjömil.

Tisdag 24 september

Efter att ha gått de sista 7 sjömilen ner till Vänersborg där vi stannade och handlade började så vår resa genom nästa kanal, Göta Älv och Trollhätte Kanal. Vi tog det lugnt och ändade upp i Trollhättan denna dag. Dom kallar kanalen för skilsmässodiket och när vi skulle lägga till i Trolhättans gästhamn var det nära. Detta är dag 13 av vår resa. Men så gick vi till badhuset och badade bastu och simmade och sedan käkade vi på en kinesrestaurang och så var allt bra igen. Vi hade två broar och en sluss på vägen och dagens distans slutade på 19 sjömil.

Onsdag 25 september

Idag var det helt annorlunda slussar. Höga och stora och vi gjorde 4 i Trollhättan och 1 i Lilla Edet. Efter första slussen i Trollhättan där vi höll båten i stegarna föreslog slussvakten att vi vid nästa sluss skulle bara ligga i mitten för motor. Vi försökte men det gick inte för gamla träbåtar backar bara i en riktning oavsett roderutslag så det fick bli stegarna i fortsättningen. I Lilla Edet klev Stefan på och testkörde båten lite men fiskade dock mest. Så klockan 19.00 anländer vi till målet för vår resa efter en dagsetapp av 40 sjömil och en total resa om 314 sjömil, vi kommer till Lilla Bommens Gästhamn i Göteborg utanför Operahuset och vem finner vi som granne om inte Ponapé som vi började slussa med.

Så var då resan över och Elaine som aldrig satt sin fot på en fritidsbåt förut hoppade in och ut vid alla slussningar och landstigningar som en gasell. Dessutom var hon en fantastisk styrman under hela resan eftersom jag ägnade mesta tiden åt sjökorten och navigeringen. En oförglömlig resa och under 13 dagar hade vi bra 2 timmars regn. Eftersom vi gick från öst till väst visade det sig i Göteborg att vi var väldigt solbrända på vänstra sidan men dock ganska bleka på den högra.




Tillbaka